Persbericht Nederlandse zakenvrouwen vragen aandacht voor Indiase vrouwen Valt er wel iets te kiezen voor de Indiase vrouw op het platteland?

Datum17.08.2016

Nederlandse zakenvrouwen vragen aandacht voor Indiase vrouwen

Valt er wel iets te kiezen voor de Indiase vrouw op het platteland?
Austerlitz, 6 mei 2014 - De stembussen sluiten op 12 mei in India, de grootste democratie ter wereld. Goede infrastructuur en openbaar vervoer, minder corruptie en economische groei zijn voor de Indiërs de belangrijkste thema’s. De minst bedeelden in India zijn vrouwen op het platteland. Zij zorgen ongeletterd en zonder werk voor de kinderen. Wat kiezen zij? En valt er wel wat te kiezen?

“Werk is één van de belangrijkste manieren om uit de armoedespiraal te komen”, zegt Maria van der Heijden, mede-oprichter van Women on Wings. “Maar of de politiek, welke partij de verkiezingen straks dan ook wint, kan leveren wat vrouwen nodig hebben, dat is maar de vraag. Door nalatigheid van overheid, nauwelijks tot geen bedrijfskennis buiten de steden, maar zeker ook door de zorg voor hun kinderen, hebben vrouwen op het platteland vaak geen opties om te werken of zich te scholen. Daarom hebben wij 7 jaar geleden Women on Wings opgericht, om dit aan te pakken. We gaan 1 miljoen banen creëren voor Indiase vrouwen op het platteland. Nederlandse en Indiase experts bieden via Women on Wings aan Indiase groeibedrijven hun business expertise aan, die op hun beurt de banen creëren.”

In Nederland genieten we als vrouw vaak van het privilege te kunnen kiezen of je werkt, ongeacht of je voor kinderen zorgt en of je in de stad of op het platteland woont. In India hebben de meeste vrouwen deze keuze niet. “Daarom vragen wij op zondag 11 mei, op internationale Moederdag, aandacht voor de positie van de vrouw op het platteland van India,” aldus Van der Heijden.
Help Women on Wings hun ambitie waar te maken”

Drie vooraanstaande Nederlandse zakenvrouwen steunen het werk van Women on Wings en roepen op om Women on Wings te ondersteunen hun ambitie waar te maken.

Heleen van Gent – Directeur Aesthetic Centre AkzoNobel:

“Zorgen voor je kinderen, je geliefden, je gemeenschap is iets wat vrouwen, overal ter wereld, delen. Dit is wat ons verbindt. Tijdens mijn reizen waarin ik veel vrouwen spreek, zie ik dat overeenkomsten tussen mensen groter zijn dan de verschillen. Als vrouw en moeder zelf geld kunnen verdienen geeft je de mogelijkheid beter te zorgen, geeft zelfstandigheid en eigenwaarde, een voorbeeld voor je kinderen. Omdat ik weet dat ik in niets verschil van een Indiaase moeder maar alleen fortuinlijker ben omdat mijn wieg in Nederland stond, steun ik het werk van Women on Wings. Zodat Indiaase vrouwen net zo trots op hun werk kunnen zijn als ik. Net zo goed voor hun kinderen kunnen zorgen en hen, net als ik, een mooie toekomst kunnen bieden.“

Lieve Declercq, bestuursvoorzitter Vitens:

“Ik beschouw mezelf als een gelukkige vrouw; in staat om drie kinderen op te voeden naast een fulltime baan. Ik kan mijn persoonlijke vaardigheden ontwikkelen, financieel onafhankelijk leven en elke dag genieten van de dagelijkse beslommeringen. De manier waarop Women on Wings werkt aan duurzame ontwikkeling van vrouwen op het platteland van India is één van de meest effectieve manieren om échte verandering te verwezenlijken. Specifieke, meetbare doelstellingen en de inspanningen en adviezen van deskundigen om terplekke banen te creëren helpt vrouwen veel meer dan het geven van geld of het bouwen van scholen, huizen, waterputten, etc. Er zijn vele manieren om Women on Wings te ondersteunen en dit sociale business model te omarmen, waaronder een financiële bijdrage.”

Franca van Winkel, bestuursvoorzitter Rabobank Utrechtse Waarden:

“Ik ben moeder van twee prachtige meiden met wie ik geen bloedband heb, maar wel een hechte relatie waarin liefde, zorg en aandacht voorop staan. Ik vind het een voorrecht om de zorg voor mijn gezin met mijn uitdagende werk te combineren. Ik heb diep respect voor de vrouwen in India, die onder niet te vergelijken omstandigheden dezelfde combinatie willen maken. Daarom participeer ik met mijn bedrijf in een project van Women on Wings. Ik roep particulieren en andere ondernemers dan ook op om hetzelfde te doen, met expertise en/of een donatie. Ter ere van en ter inspiratie voor alle moeders, met of zonder bloedband.”

Van der Heijden: “De dag na Moederdag hebben ruim 814 miljoen kiesgerechtigden hun stem uitgebracht. De uitslag laat dan nog even op zich wachten. Maar wij wachten daar niet op en gaan door met ons werk. De teller staat inmiddels op 108.150 banen die zijn gecreëerd door Women on Wings’ werk met Indiase bedrijven. Wij hopen op steun van bedrijven, particulieren en experts. Op naar 1 miljoen banen van vrouwen op het Indiase platteland.” Kijk op www.womenonwings.nl voor meer informatie.

Noot voor de pers, niet voor publicatie.

Women on Wings wil voor 2018 1 miljoen banen creëren voor vrouwen op het platteland in India. Zij werkt met business partners in India die de banen verschaffen en met Nederlandse en Indiase business experts die hun kennis en ervaring delen met deze business partners.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Ingrid Looijmans, persvoorlichter van Women on Wings T: 06-54680742, E: press@womenonwings.nl , http://www.womenonwings.com

Women on Wings NetherlandsWoudenbergseweg 413711 AA AusterlitzThe Netherlands

Women on Wings IndiaTower 24, Apt. 602Orchid Petals, Sohna RoadGurgaon 122001, HaryanaIndia

info@womenonwings.com | www.womenonwings.com